top of page
  • Obrázek autoraBarbora Klement Hůlková

Jak jsem v New Yorku hledala (a našla) Lenina


Ve městech, o kterých si myslím, že je dobře znám, mě baví hledat nejrůznější kuriozity. Věci, který by tam člověk nečekal nebo takový, o kterých leckdy nevědí ani místní. Tak třeba na kostele hledám sošku prasete, v muzeu zuby Churchilla nebo v parku určitej strom, pod kterým někomu docvaklo něco důležitýho. Tak se stalo, že jsem se takhle jednou v New Yorku vydala hledat Lenina…

Přesněji řečeno jeho sochu. Vladimír Iljič měl podle všeho stát v newyorské East Village na střeše domu s příznačným názvem „Rudé náměstí“ (Red Square). Připadalo mi to celý tak podivný, že jsem se o tom prostě musela jít přesvědčit na vlastní oči.

A byla to vážně legrace – vystoupila jsem z metra na příslušné stanici a pak jsem chodila jako blázen po ulicích s mapou v ruce a zakloněnou hlavou, aby mi ta správná střecha neunikla. A fakt. Na jednom domě stál. Lenin. Lenin v New Yorku. Pecka.

Bronzová socha otce komunismu vysoká skoro pět a půl metru stojí se zdviženou pravicí na střeše luxusního apartmánového domu (ano, červeného) na 250 East Houston Street. A proč tam je? Prý ji člověk, který nechal dům postavit, odvezl po pádu Sovětského svazu z Moskvy a asi zkrátka tak úplně nevěděl, co s ní…

Často se mě někdo ptá: „To tě do toho New Yorku ještě pořád baví jezdit?“ A já odpovídám, že baví. Baví mě hledat věci, který bych tu nečekala. Chci pronikat do hloubky měst. Poodhalovat jejich tajemství. Vnikat do jejich duší. Učit se znát jejich příběhy. A vím, že s tím nebudu hotová do konce života. Byť budu v New Yorku třeba po tisící. A platí to pro kterýkoliv jiný město na světě...



7 zobrazení0 komentářů
bottom of page